logo

  • VIDEN
    • Artikler
      • Aktuelle artikler
        • Normal eller optimal - i et pårørendeperspektiv
        • Normalitet i forandring
        • Lykken er!
      • Arbejdsmiljø
        • Arbejdsmiljø i praksis
        • Hvordan kan mindfulness forstås og bruges?
        • Kernen og masken
        • Tro mod sig selv
        • Værdibaseret ledelse
        • En kærlighed, der kræver pleje
        • Opbygning af robuste fællesskaber
        • Behandling af stress med osteopati
        • Stress og forebyggelse
      • Anerkendelse
        • Rend mig i anerkendelsen
      • Børn
        • En ulykkelig forelskelse, der aldrig går over
        • Inklusion – et fælles ansvar
        • Generationsmøder
      • Dokumentation
        • Dokumentationsuhyret kommer
        • Evaluering og socialpædagogik
        • Kroppen er hjertets sprog
        • Inklusion – et fælles ansvar
        • Evidens i social- og specialpædagogisk praksis
        • Et tidsligt perspektiv på pædagogisk praksis
        • Resultatmåling i pædagogisk arbejde - gør det vigtige målbart!
      • Demens
        • Neuropædagogisk tilgang
        • Der er åbnet en dør
        • Forankring i praksis
        • Generationsmøder
        • Spændende svært og meget nyt
        • Hul igennem til sanserne
        • Velfærdsteknologi målrettet mennesker med demens
        • Arkitektur og ældreboliger for mennesker med autisme og demens
        • Musikterapi som metode ift. mennesker med autisme og demens
        • Diagnosticering af demens som løftestang til et godt liv
      • Etik og normalitet
        • Huset er ladet med
        • Sådan gør vi ikke mere
        • Den etiske udfordring
        • Etik og moral med pædagogisk kant
        • Privat og professionel etik i det pædagogiske arbejde
        • Seksualitet og etik i det specialpædagogiske arbejde
        • Normal eller optimal - i et pårørendeperspektiv
        • Lykken er!
        • Normalitet i forandring
      • Frivillighed
        • Frivillig besøgsven
        • Organisering af frivillighed
        • Velfærdsstatens mange arenaer
        • Frivillighedskoordinator i Skanderborg Kommune
      • Kommunikation
        • Kommunikationsteknologi
        • Biosensorkommunikation
        • Konflikter som udtryksform
        • Der er sammenhæng mellem krop og stemme
        • Et billiv med mening
        • Her skal vi have dem i hænderne
        • Der skal to til tango
        • Kroppen er hjertets sprog
        • Musikterapi som metode ift. mennesker med autisme og demens
        • Musik som pædagogisk metode
        • Musikalsk talentudvikling - for elever med særlige behov
        • Et efterskoleliv med underlægningsmusik
      • Ledelse
        • Bekæmp handletrangen
        • Byg et fagligt miljø
        • Et spejlbillede svarer igen
        • Som at holde balancen på cyklen
        • Ledelse med hjerte og hjerne
        • Den tredje vej
        • Klar parat start
      • Metoder
        • Modbillede og forebyggelse
        • Hvem vil du helst rejse med?
        • Bodyguards og GT
        • Introduktion til filosofien
        • GT Det professionelle kærlighedsbegreb
        • Introduction to the philosophy
        • GT Professional concept of love
        • Jeg støtte på Fuglekær
        • Jeg støttende samtaler
        • Lad mig hjælpe dig
        • Kontakten før metoden
        • Hun giver historierne liv
        • Livshistorie som pædagogisk redskab
        • Livets historie er identiteten
        • Bryd mønstre med Marte Meo
        • Marte Meo og problemskabende adfærd
        • Menneske og musik
        • De fem kontaktniveauer
        • The five levels of contact
        • Hvad er snoezelen?
        • Living lab Sølund
        • Liv i et eventyrligt guldhorn
        • Snoezelen: oplevelser, sanseintegration, terapi
        • Musikterapi som metode ift. mennesker med autisme og demens
        • Praksisfortællinger i praksis
        • Videnskabsteori og paradokser i pædagogiske undersøgelser
      • Neuropædagogik
        • Integrativ neuropædagogik
        • Neuropædagogisk efteruddannelse
        • Udviklingsalder hos voksne med nedsat psykisk funktionsevne
        • Neuropædagogik i et relationelt perspektiv
        • Sansestimulation og neuropædagogik
        • Mentalisering – gammel vin på nye flasker?
        • Mentalisering hjælper i behandlingen
        • Vi ved mindre om hjernen, end vi tror
        • Manglende motivation er personalets ansvar
        • Udvikling gennem anerkendelse
        • Neuropædagogisk tilgang
        • Der er åbnet en dør
        • Forankring i praksis
        • Efteruddannelse og implementering i praksis
        • Hjernens plasticitet og inklusion
        • Inklusion – et fælles ansvar
        • Diagnoser i samtiden: En introduktion
      • Overgange
        • Overgang til voksenlivet
        • Velfærdsteknologi til hr. og fru Danmark
        • Kommunikationsteknologi fra barn til voksen
      • Pædagogisk tilgang
        • Pædagogens vidensformer
        • Socialpædagogens rolle i fremtiden
        • Fremtidens pædagog i et borgerperspektiv
        • På vej mod et pædagogisk fagsprog
        • Rend mig i anerkendelsen
        • En ny tilgang
        • Den professionelles rolle
        • På jagt efter ”god” socialpædagogisk praksis
        • Når tværfaglighed beriger
        • Hvis jeres gruppe var en skulptur
        • Når adfærden bøvler
        • Praksisfortællinger i praksis
        • Pædagoger stiller ikke diagnoser - eller gør de?
        • Mere natur for mennesker med bevægelseshandicap
        • Naturen: Fra nytteværdi til egenværdi
        • Et naturligt pædagogisk rum
        • Skræddersyet pædagogik
        • Neuroaffektiv udvikling
        • Udredning af borger ud fra en neuroaffektiv tilgang
        • Pædagogisk arbejde med det HELE menneske
        • Pædagogiske udfordringer løses ikke, hvis somatikken bøvler
        • Sundhed og pædagogik: samspil eller modspil?
        • Udviklingsbaseret neuroaffektiv pædagogik for mennesker med funktionsnedsættelse
        • Sundhed, pædagogik og psykiatri i arbejdet med mennesker med udviklingshæmning
        • Vejen mod mere bevægelse på bostederne i hverdagen
      • Relationer
        • Afmagtens styrke
        • Når krybben er tom
        • Fremtidens ydelse er nærvær
        • Pårørendesamarbejde
        • Når juraen møder virkeligheden
        • Vi skal mødes, inden vi har brug for det!
        • Relation og struktur
        • Struktur viser vejen
        • Pædagogisk arbejde med det HELE menneske
      • Sansestimulation
        • Sansestimulering for at bedre Sanseintegration
        • Sansestimulation og neuropædagogik
        • Hul igennem til sanserne
        • Snoezelnetværket – et fagligt forum til inspiration
        • Snoezelen -et sansehus -en efteruddannelse
        • Har Snoezelen effekt?
        • Innovation i praksis
        • Videnskabsteori og paradokser i pædagogiske undersøgelser
        • Hvad er sanseintegration og snoezelen?
      • Selvbestemmelse
        • Demokrati i praksis
        • Fra Anarki til demokrati
        • Når selvbestemmelse bliver en sovepude
        • Hjælpemidler og magtanvendelse
      • Sorg og tab
        • Anbringelse er altid forbundet med tab
        • Når udviklingshæmmede sørger
        • Kunsten at opspore og tolke sorg hos mennesker med udviklingshæmning
      • Sundhed
        • Sundhed
        • En ny generation af pædagoger
        • Skovgymnastik- tværfagligt samarbejde i naturen
        • Skovgymnastik- faglige refleksioner og en case
        • Sundhedsfremmende pædagogik
        • Når 2+2 bliver 5
        • Roller, ressourcer og relationer
        • Et socialt samvær i bevægelse
        • Mental sundhedsfremme gennem grønnere livsstil
        • Lavt stofskifte og udviklingshæmning
        • Pædagogik mellem soma, psyke og hverdagsliv
        • Pædagogiske udfordringer løses ikke, hvis somatikken bøvler
        • Sundhed og pædagogik: samspil eller modspil?
        • Sundhed, pædagogik og psykiatri i arbejdet med mennesker med udviklingshæmning
        • Vejen mod mere bevægelse på bostederne i hverdagen
      • Uddannelse
        • Organisatorisk læring - en forandringsproces
        • Guldægget ligger i ledelse
        • Sekoia - fra installation til implementering
        • Fra generalist til specialist
        • Efteruddannelse og implementering i praksis
        • Studerende i praktik
        • Klar parat start
      • Velfærdsteknologi
        • Værktøjskassen har fået en ekstra knop
        • Biosensorkommunikation
        • Velfærdsteknologi til hr. og fru Danmark
        • Minisamfundet åbner dørene
      • Misbrug
        • Udviklingshæmmede og problemer med rusmidler
      • Psykiatri
        • At se hele mennesket-et pædagogisk og psykiatrisk samarbejde
        • Det svære kræver samarbejde
        • Diffus hjerneskade og komorbide psykiatriske forstyrrelser
        • Psykisk sårbarhed
        • Psykisk sårbarhed - en almenmenneskelig tilstand?
        • Sundhed, pædagogik og psykiatri i arbejdet med mennesker med udviklingshæmning
      • Eksekutive vanskeligheder
        • Styr på livet
        • Handicaperkendelse og eksekutive vanskeligheder
        • Skolebørn med eksekutive vanskeligheder
        • Stress i et borgerperspektiv
    • Publikationer
      • Rapporter
      • VISS-bladet
    • Linksamling
    • Fagbøger
    • Dokumentation
      • Metoder
        • Bikva
        • Fremtids- værksted
        • Funktionsevneguide
        • KUBI
        • Kompetence-udvikling
        • Empowerment
    • Forskningsrelaterede projekter
      • Effekten af snoezelmiljøer
    • Tips og råd
    • Praksisfortælling
      • Børsteterapi
      • Læring i praksis
      • Preben er god til ...
      • Det er ikke til at se eller ...
    • Vidensordbogen
      • A
      • B
      • C
      • D
      • E
      • F
      • G
      • H
      • I
      • J
      • K
      • L
      • M
      • N
      • O
      • P
      • R
      • S
      • T
      • U
      • V
      • Y
      • Æ
      • Ø
      • Å
  • UDDANNELSE
    • Arbejdspladskurser
      • Neuropædagogik
      • Udviklingsforstyrrelser
      • Pædagogiske tilgange og metoder
      • Kommunikation og musik
      • Problemskabende adfærd
      • Professionskompetencer
      • Demens
      • Forespørgsel om arbejdspladskurser
    • Kurser
      • Autisme: Styrk din praksis i arbejdet med autister
      • Demens og udviklingshæmning
      • Epilepsi og udviklingshæmning
      • Genopfriskning af integrativ neuropædagogik
      • Grundlæggende medicinkursus
      • Identitetsstøttende kommunikation
      • Introduktion til integrativ neuropædagogik
      • Introduktion til sanseintegration
      • Konfliktforebyggelse
      • Livshistorier og udviklingshæmning
      • Musik, leg og liv - en neuropædagogisk praksis
      • Seksualitet og intellektuel funktionsnedsættelse
      • Sorg og tab og udviklingshæmning
      • Sommerskole
      • Tegn-Til-Tale
      • Udviklingsbaseret neuroaffektiv psykoterapi
      • Udviklingsbaseret neuroaffektiv pædagogik
    • Efteruddannelser
      • Neuropædagogik
      • Sanseintegration
      • Materialer til efteruddannelser
        • UV materiale hold 20-03-S
    • Temadage
    • Foredrag - Webinar
      • 2020
    • Konferencer
      • 2019 - Neuropædagogisk Konference: Naturens betydning (historisk)
      • 2019 - Minikonference: Gentle Teaching i et dansk perspektiv (historisk)
      • 2018 - Minikonference: Musik som pædagogisk invitation (historisk)
      • 2017 - Neuropædagogisk Konference: Robusthed (historisk)
    • Overnatning
  • KONSULENTYDELSE
    • Konsulentydelser
      • Forespørgsel om konsulentydelser
  • VISO
    • VISS som VISO-leverandør
    • VISO-forløb
    • VISO-nyt
  • OM VISS
    • Hvem er vi?
    • VISS - viden i fællesskab
    • Kontakt
    • Ledige stillinger
    • Privatlivspolitik
    • COVID-19
  • COVID-19
logo
  • h
    c

logo

  • VIDEN
  • UDDANNELSE
  • KONSULENTYDELSE
  • VISO
  • OM VISS
  • COVID-19
  • h
  • i
c
  • Du er her :
  • Forside
  •  
  • VIDEN
  •  
  • Vidensordbogen
  •  
  • U

U

Artikler Publikationer Linksamling Fagbøger Dokumentation Forskningsrelaterede projekter Tips og råd Praksisfortælling Vidensordbogen A B C D E F G H I J K L M N O P R S T

U

V Y Æ Ø Å

Privatlivspolitik
Webtilgængelighed

VISS - Videnscenter Sølund Skanderborg

Dyrehaven 10 C

8660 Skanderborg

Telefon 8794 8030
 

Klik for visning af VISS' LinkedIn-side   Klik for visning af VISS' Facebook-side

 

Tilmeld dig nyhedsmailen her

Du modtager VISS - noget at tale om mindst 6 gange om året

logo