VIDEN
Artikler
Aktuelle artikler
Mere natur for mennesker med bevægelseshandicap
Naturen: Fra nytteværdi til egenværdi
Et naturligt pædagogisk rum
Arbejdsmiljø
Arbejdsmiljø i praksis
Hvordan kan mindfulness forstås og bruges?
Kernen og masken
Tro mod sig selv
Værdibaseret ledelse
En kærlighed, der kræver pleje
Opbygning af robuste fællesskaber
Behandling af stress med osteopati
Stress og forebyggelse
Anerkendelse
Rend mig i anerkendelsen
Børn
En ulykkelig forelskelse, der aldrig går over
Inklusion – et fælles ansvar
Generationsmøder
Dokumentation
Dokumentationsuhyret kommer
Evaluering og socialpædagogik
Kroppen er hjertets sprog
Inklusion – et fælles ansvar
Evidens i social- og speciapædagogisk praksis
Et tidsligt perspektiv på pædagogisk praksis
Resultatmåling i pædagogisk arbejde - gør det vigtige målbart!
Demens
Neuropædagogisk tilgang
Der er åbnet en dør
Forankring i praksis
Generationsmøder
Spændende svært og meget nyt
Hul igennem til sanserne
Velfærdsteknologi målrettet mennesker med demens
Arkitektur og ældreboliger for mennesker med autisme og demens
Musikterapi som metode i fht. mennesker med autisme og demens
Diagnosticering af demens som løftestang til et godt liv
Etik
Huset er ladet med
Sådan gør vi ikke mere
Den etiske udfordring
Frivillighed
Frivillig besøgsven
Organisering af frivillighed
Velfærdsstatens mange arenaer
Frivillighedskoordinator i Skanderborg Kommune
Kommunikation
Kommunikationsteknologi
Biosensorkommunikation
Konflikter som udtryksform
Der er sammenhæng mellem krop og stemme
Et billiv med mening
Her skal vi have dem i hænderne
Der skal to til tango
Kroppen er hjertets sprog
Musikterapi som metode i fht. mennesker med autisme og demens
Musik som pædagogisk metode
Musikalsk talentudvikling - for elever med særlige behov
Et efterskoleliv med underlægningsmusik
Ledelse
Bekæmp handletrangen
Byg et fagligt miljø
Et spejlbillede svarer igen
Som at holde balancen på cyklen
Ledelse med hjerte og hjerne
Den tredje vej
Klar parat start
Metoder
Modbillede og forebyggelse
Hvem vil du helst rejse med?
Bodyguards og GT
Introduktion til filosofien
GT Det professionelle kærlighedsbegreb
Introduction to the philosophy
GT Professional concept of love
Jeg støtte på Fuglekær
Jeg støttende samtaler
Lad mig hjælpe dig
Kontakten før metoden
Hun giver historierne liv
Livshistorie som pædagogisk redskab
Livets historie er identiteten
Bryd mønstre med Marte Meo
Marte Meo og problemskabende adfærd
Menneske og musik
De fem kontaktniveauer
The five levels of contact
Hvad er snoezelen?
Living lab Sølund
Liv i et eventyrligt guldhorn
Snoezelen: oplevelser, sanseintegration, terapi
Musikterapi som metode i fht. mennesker med autisme og demens
Praksisfortællinger i praksis
Neuropædagogik
Integrativ neuropædagogik
Neuropædagogisk efteruddannelse
Udviklingsalder hos voksne med nedsat psykisk funktionsevne
Neuropædagogik i et relationelt perspektiv
Sansestimulation og neuropædagogik
Mentalisering – gammel vin på nye flasker?
Mentalisering hjælper i behandlingen
Vi ved mindre om hjernen, end vi tror
Manglende motivation er personalets ansvar
Udvikling gennem anerkendelse
Neuropædagogisk tilgang
Der er åbnet en dør
Forankring i praksis
Efteruddannelse og implementering i praksis
Hjernens plasticitet og inklusion
Inklusion – et fælles ansvar
Diagnoser i samtiden: En introduktion
Overgange
Overgang til voksenlivet
Velfærdsteknologi til hr. og fru Danmark
Kommunikationsteknologi fra barn til voksen
Pædagogisk tilgang
Pædagogens vidensformer
Socialpædagogens rolle i fremtiden
Fremtidens pædagog i et borgerperspektiv
På vej mod et pædagogisk fagsprog
Rend mig i anerkendelsen
En ny tilgang
Den professionelles rolle
På jagt efter ”god” socialpædagogisk praksis
Når tværfaglighed beriger
Hvis jeres gruppe var en skulptur
Når adfærden bøvler
Praksisfortællinger i praksis
Pædagoger stiller ikke diagnoser - eller gør de?
Mere natur for mennesker med bevægelseshandicap
Naturen: Fra nytteværdi til egenværdi
Et naturligt pædagogisk rum
Relationer
Afmagtens styrke
Når krybben er tom
Fremtidens ydelse er nærvær
Sansestimulation
Sansestimulering for at bedre Sanseintegration
Sansestimulation og neuropædagogik
Hul igennem til sanserne
Snoezelnetværket – et fagligt forum til inspiration
Snoezelen -et sansehus -en efteruddannelse
Har Snoezelen effekt?
Selvbestemmelse
Demokrati i praksis
Fra Anarki til demokrati
Når selvbestemmelse bliver en sovepude
Hjælpemidler og magtanvendelse
Sorg og tab
Anbringelse er altid forbundet med tab
Når udviklingshæmmede sørger
Sundhed
Sundhed
En ny generation af pædagoger
Skovgymnastik- tværfagligt samarbejde i naturen
Skovgymnastik- faglige refleksioner og en case
Sundhedsfremmende pædagogik
Når 2+2 bliver 5
Roller, ressourcer og relationer
Et socialt samvær i bevægelse
Uddannelse
Fra generalist til specialist
Efteruddannelse og implementering i praksis
Studerende i praktik
Klar parat start
Velfærdsteknologi
Værktøjskassen har fået en ekstra knop
Biosensorkommunikation
Velfærdsteknologi til hr. og fru Danmark
Minisamfundet åbner dørene
Misbrug
Udviklingshæmmede og problemer med rusmidler
Psykiatri
At se hele mennesket-et pædagogisk og psykiatrisk samarbejde
Det svære kræver samarbejde
Diffus hjerneskade og komorbide psykiatriske forstyrrelser
Psykisk sårbarhed
Psykisk sårbarhed - en almenmenneskelig tilstand?
Eksekutive vanskeligheder
Styr på livet
Handicaperkendelse og eksekutive vanskeligheder
Skolebørn med eksekutive vanskeligheder
Stress i et borgerperspektiv
Publikationer
Rapporter
VISS Bladet
Linksamling
Nye Fagbøger
Dokumentation
Metoder
Bikva
KUBI
Kompetence-udvikling
Empowerment
Fremtids- værksted
Forskningsrelaterede projekter
Effekten af snoezelmiljøer
Vidensordbogen
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
Y
Æ
Ø
Å
Tips og råd
UDDANNELSE
Arbejdspladskurser
Neuropædagogik
Udviklingsforstyrrelser
Pædagogiske tilgange og metoder
Kommunikation og musik
Problemskabende adfærd
Professionskompetencer
Demens
Kurser
Neuropædagogik
Udviklingsforstyrrelser
Pædagogiske tilgange og metoder
Kommunikation og musik
Problemskabende adfærd
Professionskompetencer
Efteruddannelser
Neuropædagogik
Materialer til efteruddannelser
Sanseintegration og snoezelen
Materialer til efteruddannelser
Temadage
Konferencer
2018 - Minikonference: Musik som pædagogisk invitation
2018 - Program
2017 - Neuropædagogisk Konference (historisk)
Overnatning
Konsulentydelser
VISO
Os som leverandør
VISO forløb
OM VISS
Værdigrundlag
Hvem er vi?
VISS -viden i fællesskab
Kontakt
Vi samarbejder med
Ledige stillinger
h
c
VIDEN
UDDANNELSE
VISO
OM VISS
h
i
c
Du er her :
Forside
VIDEN
Vidensordbogen
L
L
Artikler
Publikationer
Linksamling
Nye Fagbøger
Dokumentation
Forskningsrelaterede projekter
Vidensordbogen
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
Y
Æ
Ø
Å
Tips og råd