VIDEN
Artikler
Aktuelle artikler
Egenomsorg og selvagens i et fastholdelsesperspektiv
Hvad er specialpædagogik, og hvordan bliver vi dygtige specialpædagoger?
Kan et godt fagligt arbejdsmiljø fastholde og tiltrække medarbejdere
Arbejdsmiljø
Arbejdsmiljø i praksis
Hvordan kan mindfulness forstås og bruges?
Kernen og masken
Tro mod sig selv
Værdibaseret ledelse
En kærlighed, der kræver pleje
Opbygning af robuste fællesskaber
Behandling af stress med osteopati
Stress og forebyggelse
Kan et godt fagligt arbejdsmiljø fastholde og tiltrække medarbejdere
Egenomsorg og selvagens i et fastholdelsesperspektiv
Anerkendelse
Rend mig i anerkendelsen
Børn
En ulykkelig forelskelse, der aldrig går over
Inklusion – et fælles ansvar
Generationsmøder
Dokumentation
Dokumentationsuhyret kommer
Evaluering og socialpædagogik
Kroppen er hjertets sprog
Inklusion – et fælles ansvar
Evidens i social- og specialpædagogisk praksis
Et tidsligt perspektiv på pædagogisk praksis
Resultatmåling i pædagogisk arbejde - gør det vigtige målbart!
Demens
Neuropædagogisk tilgang
Der er åbnet en dør
Forankring i praksis
Generationsmøder
Spændende svært og meget nyt
Hul igennem til sanserne
Velfærdsteknologi målrettet mennesker med demens
Arkitektur og ældreboliger for mennesker med autisme og demens
Musikterapi som metode ift. mennesker med autisme og demens
Diagnosticering af demens som løftestang til et godt liv
Etik og normalitet
Huset er ladet med
Sådan gør vi ikke mere
Den etiske udfordring
Etik og moral med pædagogisk kant
Privat og professionel etik i det pædagogiske arbejde
Seksualitet og etik i det specialpædagogiske arbejde
Normal eller optimal - i et pårørendeperspektiv
Lykken er!
Normalitet i forandring
Når afvikling skaber udvikling
Veje til lindring og ro i et afviklingsperspektiv
Afvikling i et udviklingsperspektiv
Frivillighed
Frivillig besøgsven
Organisering af frivillighed
Velfærdsstatens mange arenaer
Frivillighedskoordinator i Skanderborg Kommune
Kommunikation
Kommunikationsteknologi
Biosensorkommunikation
Konflikter som udtryksform
Der er sammenhæng mellem krop og stemme
Et billiv med mening
Her skal vi have dem i hænderne
Der skal to til tango
Kroppen er hjertets sprog
Musikterapi som metode ift. mennesker med autisme og demens
Musik som pædagogisk metode
Musikalsk talentudvikling - for elever med særlige behov
Et efterskoleliv med underlægningsmusik
Musik leg og liv
Ledelse
Bekæmp handletrangen
Byg et fagligt miljø
Et spejlbillede svarer igen
Som at holde balancen på cyklen
Ledelse med hjerte og hjerne
Den tredje vej
Klar parat start
Metoder
Modbillede og forebyggelse
Hvem vil du helst rejse med?
Bodyguards og GT
Introduktion til filosofien
GT Det professionelle kærlighedsbegreb
Introduction to the philosophy
GT Professional concept of love
Jeg støtte på Fuglekær
Jeg støttende samtaler
Lad mig hjælpe dig
Kontakten før metoden
Hun giver historierne liv
Livshistorie som pædagogisk redskab
Livets historie er identiteten
Bryd mønstre med Marte Meo
Marte Meo og problemskabende adfærd
Menneske og musik
De fem kontaktniveauer
The five levels of contact
Hvad er snoezelen?
Living lab Sølund
Liv i et eventyrligt guldhorn
Snoezelen: oplevelser, sanseintegration, terapi
Musikterapi som metode ift. mennesker med autisme og demens
Praksisfortællinger i praksis
Videnskabsteori og paradokser i pædagogiske undersøgelser
Neuropædagogik
Integrativ neuropædagogik
Neuropædagogisk efteruddannelse
Udviklingsalder hos voksne med nedsat psykisk funktionsevne
Neuropædagogik i et relationelt perspektiv
Sansestimulation og neuropædagogik
Mentalisering – gammel vin på nye flasker?
Mentalisering hjælper i behandlingen
Vi ved mindre om hjernen, end vi tror
Manglende motivation er personalets ansvar
Udvikling gennem anerkendelse
Neuropædagogisk tilgang
Der er åbnet en dør
Forankring i praksis
Efteruddannelse og implementering i praksis
Hjernens plasticitet og inklusion
Inklusion – et fælles ansvar
Diagnoser i samtiden: En introduktion
Overgange
Overgang til voksenlivet
Velfærdsteknologi til hr. og fru Danmark
Kommunikationsteknologi fra barn til voksen
Pædagogisk tilgang
Pædagogens vidensformer
Socialpædagogens rolle i fremtiden
Fremtidens pædagog i et borgerperspektiv
På vej mod et pædagogisk fagsprog
Rend mig i anerkendelsen
En ny tilgang
Den professionelles rolle
På jagt efter ”god” socialpædagogisk praksis
Når tværfaglighed beriger
Hvis jeres gruppe var en skulptur
Når adfærden bøvler
Praksisfortællinger i praksis
Pædagoger stiller ikke diagnoser - eller gør de?
Mere natur for mennesker med bevægelseshandicap
Naturen: Fra nytteværdi til egenværdi
Et naturligt pædagogisk rum
Skræddersyet pædagogik
Neuroaffektiv udvikling
Udredning af borger ud fra en neuroaffektiv tilgang
Pædagogisk arbejde med det HELE menneske
Pædagogiske udfordringer løses ikke, hvis somatikken bøvler
Sundhed og pædagogik: samspil eller modspil?
Udviklingsbaseret neuroaffektiv pædagogik for mennesker med funktionsnedsættelse
Sundhed, pædagogik og psykiatri i arbejdet med mennesker med udviklingshæmning
Vejen mod mere bevægelse på bostederne i hverdagen
Hvad er specialpædagogik, og hvordan bliver vi dygtige specialpædagoger?
Relationer
Afmagtens styrke
Når krybben er tom
Fremtidens ydelse er nærvær
Pårørendesamarbejde
Når juraen møder virkeligheden
Vi skal mødes, inden vi har brug for det!
Relation og struktur
Struktur viser vejen
Pædagogisk arbejde med det HELE menneske
Sansestimulation
Sansestimulering for at bedre Sanseintegration
Sansestimulation og neuropædagogik
Hul igennem til sanserne
Snoezelnetværket – et fagligt forum til inspiration
Snoezelen -et sansehus -en efteruddannelse
Har Snoezelen effekt?
Innovation i praksis
Videnskabsteori og paradokser i pædagogiske undersøgelser
Hvad er sanseintegration og snoezelen?
System og selvbestemmelse
Demokrati i praksis
Fra Anarki til demokrati
Når selvbestemmelse bliver en sovepude
Hjælpemidler og magtanvendelse
Må vi godt være med?
Når pårørende møder systemet
Pædagogik som system
Sorg og tab
Anbringelse er altid forbundet med tab
Når udviklingshæmmede sørger
Kunsten at opspore og tolke sorg hos mennesker med udviklingshæmning
Sundhed
Sundhed
En ny generation af pædagoger
Skovgymnastik- tværfagligt samarbejde i naturen
Skovgymnastik- faglige refleksioner og en case
Sundhedsfremmende pædagogik
Når 2+2 bliver 5
Roller, ressourcer og relationer
Et socialt samvær i bevægelse
Mental sundhedsfremme gennem grønnere livsstil
Lavt stofskifte og udviklingshæmning
Pædagogik mellem soma, psyke og hverdagsliv
Pædagogiske udfordringer løses ikke, hvis somatikken bøvler
Sundhed og pædagogik: samspil eller modspil?
Sundhed, pædagogik og psykiatri i arbejdet med mennesker med udviklingshæmning
Vejen mod mere bevægelse på bostederne i hverdagen
Uddannelse
Organisatorisk læring - en forandringsproces
Guldægget ligger i ledelse
Sekoia - fra installation til implementering
Fra generalist til specialist
Efteruddannelse og implementering i praksis
Studerende i praktik
Klar parat start
Velfærdsteknologi
Værktøjskassen har fået en ekstra knop
Biosensorkommunikation
Velfærdsteknologi til hr. og fru Danmark
Minisamfundet åbner dørene
Misbrug
Udviklingshæmmede og problemer med rusmidler
Psykiatri
At se hele mennesket-et pædagogisk og psykiatrisk samarbejde
Det svære kræver samarbejde
Diffus hjerneskade og komorbide psykiatriske forstyrrelser
Psykisk sårbarhed
Psykisk sårbarhed - en almenmenneskelig tilstand?
Sundhed, pædagogik og psykiatri i arbejdet med mennesker med udviklingshæmning
Eksekutive vanskeligheder
Styr på livet
Handicaperkendelse og eksekutive vanskeligheder
Skolebørn med eksekutive vanskeligheder
Stress i et borgerperspektiv
Publikationer
Rapporter
VISS-bladet
Linksamling
Fagbøger
Dokumentation
Metoder
Bikva
Fremtidsværksted
Funktionsevneguide
KUBI
Kompetenceudvikling
Empowerment
Forskningsrelaterede projekter
Effekten af snoezelmiljøer
Tips og råd
Praksisfortælling
Forskellige fortællinger
Kan du li' det? Virker det?
Hvor svært kan det være ...
Det er ikke til at se eller ...
Preben er god til ...
Læring i praksis
Børsteterapi
Vidensordbogen
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
Y
Æ
Ø
Å
UDDANNELSE
Arbejdspladskurser
Neuropædagogik
Udviklingsforstyrrelser
Pædagogiske tilgange og metoder
Kommunikation og musik
Problemskabende adfærd
Professionskompetencer
Demens
Forespørgsel om arbejdspladskurser
Kursusmoduler
Autisme
Betydningen af følelsesmæssig udvikling
Demens
Følelsesmæssig udvikling
Identitetsstøttende kommunikation
Kognitive processer og sociale kompetencer
Konfliktforebyggelse
Livshistorie
Musik, leg og liv - en neuropædagogisk praksis
Neuropædagogik
Neuropædagogiske redskaber
Praksisnær medicinhåndtering
Psykisk sårbarhed og psykiske lidelser
Sanseintegration
Seksualitet
Sommerskole
Tab og sorg og udviklingshæmning
Tegn-Til-Tale
Efteruddannelser
Neuropædagogik
Sanseintegration
Materialer til efteruddannelser
Foredrag - Webinar
Konferencer
2019 - Neuropædagogisk Konference: Naturens betydning (historisk)
2019 - Minikonference: Gentle Teaching i et dansk perspektiv (historisk)
2018 - Minikonference: Musik som pædagogisk invitation (historisk)
2017 - Neuropædagogisk Konference: Robusthed (historisk)
Overnatning
KONSULENTYDELSE
Konsulentydelser
Forespørgsel om konsulentydelser
VISO
VISS som VISO-leverandør
VISO-forløb
VISO-nyt
OM VISS
Hvem er vi?
VISS - viden i fællesskab
Kontakt
Ledige stillinger
Privatlivspolitik
COVID-19
COVID-19
h
c
VIDEN
UDDANNELSE
KONSULENTYDELSE
VISO
OM VISS
COVID-19
h
i
c
Du er her :
Forside
VIDEN
Vidensordbogen
H
H
Artikler
Publikationer
Linksamling
Fagbøger
Dokumentation
Forskningsrelaterede projekter
Tips og råd
Praksisfortælling
Vidensordbogen
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
Y
Æ
Ø
Å