Hvordan skaber man kommunikation med mennesker, der ikke har verbalt sprog? Det er en opgave mange medarbejdere, der arbejder med mennesker med udviklingshæmning hele tiden skal…
Min tilgang til højnelse af kommunikationskompetencerne hænger sammen med mine personlige erfaringer. Jeg er far til Kaja, som er døvblindfødt med store og omfattende funkt…
I Landsbyen Sølund er der i en boenhed samlet en specialgruppe af beboere med et syns- eller hørehandicap eller begge dele. Det kræver en helt speciel pædagogisk tilgang, …
En blågrøn Renault sammen med 3 andre brugte biler på ladet af en stor autotrailer ruller ind på p-pladsen sidst på eftermiddagen. Endelig er den fremme. Poul har tålmodigt vent…
De fleste af os tager vores stemme for givet og tænker ikke over, hvor meget den egentlig betyder for vores kommunikation med omverdenen. Den er stabil og pålidelig hos de flest…
At arbejde engageret med udviklingshæmmede, der har tilknytningsforstyrrelser, anses med rette for meget krævende. Hvilke påvirkninger gør arbejdet krævende, og hvad der kan gør…
Biosensorer kan måske understøtte relationen mellem udviklingshæmmede brugere og pædagogiske medarbejdere. Digitale repræsentationer af muskler der spændes, ændringer i hjertery…
VISS.dk har bedt IT-vejlederne på Stensagerskolens fortælle om deres arbejde med at udrede og tilpasse IT-kommunikationshjælpemidler til børn og unge, her lægges grunden ti…
I musikterapi bruges musik som et redskab til at understøtte en udviklingsproces hos den enkelte. Det er ikke et mål i sig selv at deltagerne laver musik i traditionel forstand,…
I mere end 30 år har jeg haft den spændende opgave at bruge musik som en terapeutisk og pædagogisk indfaldsvinkel til mennesker med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. De…